شناخت دستاوردها و اثرات عملی خواندن در بین اعضای کتابخانه‏‌های عمومی شهر کرمانشاه

یکشنبه 30 تیر 1398 16:45
  • اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

مقدمه: نظر به اهمیت خواندن برای فرد و جامعه و پایین بودن سرانه خواندن در کشوری چون ایران، پژوهشگران، اندیشمندان و مسئولان حوزه خواندن از جمله مجموعه کتابخانه‌­های عمومی کشور سال­هاست که هر یک به شیوه­ای در تلاش‌­اند تا بتوانند با ارائه راهکارها، برنامه‌­ها، بسترسازی و فراهم نمودن زیرساخت­‌ها و تبلیغات مناسب، افراد را به‌ سمت خواندن جذب کنند. در این میان، بارها از مفید بودن خواندن و مزایای آن بحث شده است. در اهمیت خواندن و وجود مزایا و منافع فراوان آن برای فرد و جامعه تردیدی وجود ندارد، اما آنچه مهم است این است که در نهایت خواندن، عملاً چه آثار و نتایجی در زندگی افراد اهل مطالعه داشته است. به دیگر سخن، دستاوردها و اثرات عملی خواندن در زندگی افراد چیست؟ از این‏‌رو، پژوهش حاضر درصدد است دستاوردها و اثرات عملی خواندن را در بین اعضای کتابخانه‌‏های عمومی شهر کرمانشاه شناسایی نماید.

روش‌‏شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد روش­شناختی کیفی انجام شده و روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. داده­ها با استفاده از مصاحبه عمیق گردآوری شده است. مشارکت­‌کنندگان 31 نفر از اعضای کتابخانه‌‏های عمومی شهر کرمانشاه در تابستان سال 1395 بودند. نمونه‏‌گیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل یافته‌­ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. تحلیل داده‌‏ها هم‌زمان با جمع‌­آوری اطلاعات انجام گرفت.

یافته‌‏ها: تحلیل داده‌‏ها منجر به استخراج 14 موضوع اصلی، 27 زیر موضوع و 21 موضوع فرعی­ گردید. 14 موضوع اصلی عبارت‏اند از: پیشرفت علمی؛ توسعه ذهن؛ به‌روز بودن؛ تفریح سودمند؛ دستیابی به آرامش و نشاط؛ خودسازی و شخصیت‌‏سازی؛ کسب توان و باز توانی اجتماعی؛ کسب تجربه؛ درمان مشکلات؛ بهبود کیفیت زندگی؛ کسب اعتبار؛ الگوبرداری؛ خلاقیت و مشارکت ذهنی. هر کدام از موضوعات اصلی نیز دارای زیر موضوعات و موضوعات فرعی هستند.

نتیجه‏‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که با خواندن، دستاوردهایی عاید فرد می‏‌شود که در هر مرحله از زندگی باعث دستیابی وی به موفقیت و ایجاد تغییرات مثبت عینی و ذهنی به‌صورت مشهود و یا نامشهود می‏شود. این تغییرات هر چند فردی است اما به‌صورت غیرمستقیم در پیشرفت و بهبود جامعه نیز تأثیرگذار است. بنابراین اهمیت دادن و شناسایی چنین دستاوردهایی، می‌­تواند در جهت رسیدن به جامعه‌­ای اهل خواندن راهگشا باشد.


بازدید 1 بار
تمام حقوق این اثر برای شرکت مهندسی ارتباطات پیام مشرق و نرم افزار کتابخانه 2.0 .ثنا محفوظ می باشد